![]() |
Ons afscheid in Vlissingen op 9 mei 2004 |
Coby

In het bezit van Een goed varend en zeilend schip, schipper en 20 jaar zeilervaring
door deel uit te maken als meevarend bemanningslid! Niet genoeg? Me dunkt! Ben
ook in het bezit van een enkel brevet en zwemdiploma en ik heb de nodige
cursussen gevolgd. Sommige zelf twee keer waaronder navigatie en Spaans.
Theorie is belangrijk en noodzakelijk maar zonder de nodige ervaring bij lange
na niet genoeg. Ik leer nog iedere dag bij, sla dit op en gebruik dit waar
nodig. Er komen dagelijks zaken om de hoek kijken waar ik geen kaas van heb
gegeten. Een klein voorbeeld daarvan is het omgaan met rubberboot en
buitenboordmotor. Iedereen weet dat een buitenboordmotor een soort helmstok
heeft die tegen de richting van de voorgenomen koers stuurt, waarvan het
handvat draaiende is. Dit om het nodige vermogen te krijgen. Ik heb beide nu onder controle en weet het verschil tussen stuur- en bakboord. Dat heeft eventjes wat zweetdruppels gekost. Ik ben eens met boot en al over een andere rubberboot geschoven en net niet te water geraakt. Hoog en droog dus! Dit gebeurde tijdens het aanleggen bij een steiger. Ik gaf gas in plaats van in te houden en de stroom mee deed de rest. Een buitenboordmotor vraagt om beleid en inzicht, dat heb ik niet altijd bij de hand. Daarbij ben ik graag onafhankelijk en doe alles graag zelfal heb ik het niet helemaal onder controle. Zo kan ik er nog wel een paar opnoemen. Het maakt het verhaal wel leuker en interessanter maar daar gaat het bij deze niet om, toch? Ik heb ooit eens gelezen dat een stabiele relatie een prima uitgangsbasis om samen de reis van je leven te gaan ondernemen. Dat is dan mooi meegenomen want volgens de schipper zijn we zelfs in onze ups en downs stabiel! Hieraan toegevoegd een stabiel schip, genieten van de vrijheid en je prettig voelen op je schip als woning, kan dat niet stuk. We weten daarom zeker dat deze onderneming een goede keuze is en gaat slagen!
handvat draaiende is. Dit om het nodige vermogen te krijgen. Ik heb beide nu onder controle en weet het verschil tussen stuur- en bakboord. Dat heeft eventjes wat zweetdruppels gekost. Ik ben eens met boot en al over een andere rubberboot geschoven en net niet te water geraakt. Hoog en droog dus! Dit gebeurde tijdens het aanleggen bij een steiger. Ik gaf gas in plaats van in te houden en de stroom mee deed de rest. Een buitenboordmotor vraagt om beleid en inzicht, dat heb ik niet altijd bij de hand. Daarbij ben ik graag onafhankelijk en doe alles graag zelfal heb ik het niet helemaal onder controle. Zo kan ik er nog wel een paar opnoemen. Het maakt het verhaal wel leuker en interessanter maar daar gaat het bij deze niet om, toch? Ik heb ooit eens gelezen dat een stabiele relatie een prima uitgangsbasis om samen de reis van je leven te gaan ondernemen. Dat is dan mooi meegenomen want volgens de schipper zijn we zelfs in onze ups en downs stabiel! Hieraan toegevoegd een stabiel schip, genieten van de vrijheid en je prettig voelen op je schip als woning, kan dat niet stuk. We weten daarom zeker dat deze onderneming een goede keuze is en gaat slagen!
Schipper. Geboren te 's-Hertogenbosch in 1947 dus nu 57 jaar oud.
Opgegroeid in een warm nest samen met een broer en zeven zussen. Kruipend in zand
en gras moet er al een drang naar water en horizon aanwezig zijn geweest.
Stamboomonderzoek wijst uit dat er in het vroege geslacht reeds sprake was van beurs-
en binnenvaartschippers. Zelfs werd een verband zichtbaar met de VOC. Zie daar....
Ikzelf zag het licht in het water pas echt toen ik rond mijn vijfentwintigste
levensjaar door huisgenoten werd meegenomen om een weekend in Friesland te
zeilen in een paar kleine open zeilbootjes. Ik onderging, proefde, voelde en
was verkocht. Het watervirus had me te pakken en liet me niet meer los. De
fantasie van een wereldreis per zeilboot hield ik vast en werd een droom.
Gelukkig leerde ik Coby kennen die meeging in die droom. Samen konden we de
knoop doorhakken en het besluit nemen de droom te verwezenlijken. In een
vroeger werkzaam leven was ik calculator in schildersbedrijven na een opleiding
tot Meester-schilder. In de tweede helft van mijn twintiger jaren maakte ik via
de boekhandel/uitgeverij en een studie aan de sociale academie een switch naar
de hulpverlening. Jaren werkte ik als maatschappelijk werker in de maatschappelijke
opvang, de verslavingszorg en de psychiatrie. De neiging om alles onder
controle te hebben komt vaak van pas bij zeilen en navigeren maar staat soms
ook in de weg waar het gaat om relatie en het opdoen van nieuwe ervaringen en
het doen van ontdekkingen. De koers hierin moet dus steeds weer worden uitgezet
en kan nimmer recht zijn.
April 2004

mijn 1 na jongste zus doet het met een mooie zeilbood .
BeantwoordenVerwijderenik doe het al jaren lang met mijn man met een vrachtwagen .
met mijn eerste man [weduwen] heb ik heel canada america mexico venuzuela kenia dat soort landen gewoond en bezocht .
met mijn huidige man 35 jarig huwlijk heb ik met de vrachtwagen door heel europa gereden .het zit toch in ons bloed he
Hallo Coby, leuk je ontmoet te hebben bij Neerijnen.
BeantwoordenVerwijderenWat een feestje om jullie blog te volgen. Ziet er prachtig uit!
Groeten Truus Weiss