woensdag 26 december 2018

Update, 8 maanden verder....


Alles inpakken voor de komende maanden.
Zo, inmiddels lijkt het me wel tijd voor een update. We zijn intussen  zo’n 8 maanden verder en in die tijd is er dus van alles gebeurd.
De oversteek naar Zuid-Afrika is niet door gegaan. Op het laatst kon ik geen contact meer krijgen met Joran, m’n crewmate. Niet meer via e-mail, geen reacties op whatsapp. Gelukkig bleek het later een samenloop van omstandigheden en niet van nalatigheid of dergelijke, maar inmiddels had ik de trip al wel gecanceld en plan B in werking gesteld. Dat bestond eruit om weer naar het noorden, Langkawi, te varen en samen met vrienden de voorbereidingen uit te werken om een konvooi te organiseren om de oversteek door de Golf van Aden en de Rode Zee te maken. Deze trip is jarenlang erg onveilig geweest in verband met piraterij vanuit Somalië. Internationaal is daar fors op ingegrepen en nog altijd wordt er stevig gepatrouilleerd in het gebied door verscheidene oorlogsschepen. Ook de Nederlandse Marine is hierbij betrokken. Dit heeft tot gevolg gehad dat de piraterij vrijwel geheel onder controle is en dat voor jachten de oversteek op een alleszins aanvaardbaar niveau ligt. 

Naar Langkawi dus, alles doorpraten, overdenken, uitwerken en dergelijke. Daarna weer 5 dagen zuidwaarts varen om Drifter in de marina bij Port Klang klaar te maken om een paar maanden alleen te overleven.

In juni ben ik naar Nederland gevlogen. Onverwachts toch weer sneller samen met Coby dan aanvankelijk de bedoeling was. Hier stond ons, onvoorzien, ook een drukke tijd te wachten. Onze stacaravan was een fijne plek maar allerminst winterhard. Van de veranda echter genoten we elke dag en de omgeving was heerlijk. Toch begonnen we uit te kijken naar een andere stek. Enkele ontwikkelingen op de camping maakten dat we ons er minder thuis voelden. Na een periode van zoeken en eindeloos veel kilometers rijden om stacaravans en campings te bekijken vonden we een natuurcamping met een vrije staplaats die ons erg aansprak.
effe in tweeën zagen....
 Op een andere camping, die helemaal ontruimd moest worden omdat deze in handen van een projectontwikkelaar was overgegaan, vonden we een L-vormig houten chalet. Goed geïsoleerd, dubbel glas en CV. Moest wel even in tweeën gezaagd worden om op twee diepladers naar de nieuwe camping te worden vervoerd. Aldaar weer netjes afgesteld en uitgericht, weer aan elkaar geschroefd en het dak gerepareerd en waterdicht gemaakt. Ondertussen in Didam een blokhut-schuur op de kop getikt en met vereende krachten gedemonteerd, getransporteerd en, met enige haperingen, weer opgebouwd. Er moesten sleuven gegraven worden waarin we water- gas- en elektraleideingen alsmede afvoer aanlegden. De deadline was twintig oktober, dan stond mijn terugvlucht naar Maleisië geboekt. Op het laatste stukje isolatie van de waterleiding na is het nog gelukt ook. Henny heeft intussen zorg gedragen voor dat laatste stukje.


 Terug in Maleisië de oude bootdraad weer opgepakt. In november stond gepland dat de boot het water uit zou gaan. Voor de oversteek van de oceaan wilde ik haar graag in nieuwe antifouling hebben. Het was inmiddels weer twee jaar geleden. Hiervoor ben ik naar Satun in Thailand gevaren. Da’s inmiddels allemaal gebeurd en de laatste voorbereidingen voor de lange tocht zijn in volle gang.
Deze oversteek is te fors om in m’n eentje te doen en voor Coby was het uiteindelijk toch ondoenlijk om mee te gaan, dus ben ik op zoek gegaan naar crew. Via een speciale site kwam ik in contact met Far. Hij is van België, 28 jaar oud, veel reiservaring maar geen zeilervaring. Hij wil wel alles graag leren. Hij had een jaar in Vietnam gewerkt als elektricien aan twee ferries bestemd voor Nederland en wilde na dit project niet op de gebruikelijke manier terugvliegen naar België maar via land en zee terug reizen naar Europa. Hij is in Satun aan boord gekomen, precies op tijd om het aspect van onderhoud en schilderen in het cruisersbestaan ook nog mee te maken.
Far, de crewmate, hard aan het werk...
en hoog boven in de mast.
Vrienden van ons hadden ook iemand afgesproken om als crew mee te gaan richting Middellandse Zee. Door omstandigheden hebben zij hun trip echter moeten uitstellen tot volgend jaar zodat hun crew als het ware op straat stond. Met wat inschikken hebben we hier aan boord wat ruimte gemaakt zodat we nu met drieën zijn. Da's voor zo'n lange oversteek eigenlijk wel een prettiger aantal. Ying is van Maleisië maar van Chinese afkomst. Ze is 34 en heeft ook de nodige reis-, maar meer nog, zeilervaring. Ze is goed gestructureerd en reageert adequaat op situaties. Ik heb bij beide een goed gevoel en ik verwacht dat het ons wel gaat lukken.
Er is intussen een groep van acht boten gevormd die gezamenlijk vanuit Sri Lanka de tocht door de Golf van Aden en de eerste helft van de Rode Zee gaat ondernemen. Er is een heel protocol opgesteld om alles zo gesmeerd mogelijk te laten verlopen. Het gaat nog niet meevallen om op zee met een groep boten binnen een redelijke afstand van elkaar te blijven varen en dit zal van allemaal enige discipline vragen. We stellen echter de veiligheid voorop. Onze eerste oversteek gaat naar Galle in Sri Lanka en zal naar verwachting zo’n tien dagen vergen. Van daaruit zal het konvooi vertrekken voor de gezamenlijke passage. Wij gaan wat vroeger dan de meeste boten opdat we nog wat tijd hebben om een ander van Sri Lanka te zien. De voorbereiding zijn inmiddels getroffen en we zijn min of meer klaar voor vertrek.
Ik ga m’n best doen iedereen via dit blog op de hoogte te houden van ons wel en wee, me er sterk van bewust dat de eer voor alle vorige flessenposten aan Coby toekomt. Zij was steeds degen die het op zich nam ons relaas te schrijven en de foto’s te maken en te selecteren.

Groet en tot de volgende flessenpost,
Arnold

25 december 2018
 

Voor....
en na.







 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten