dinsdag 18 december 2012

Cycloon 'EVAN'

Savusavu, Vanua Levi, Fiji

Onze mooring
We liggen met zo’n 30 schepen in een cyclone-hole voor het kleine stadje Savusavu. Tijdens het seizoen zou het hier een veilige plek moeten zijn. Niet meer dan een brede kreek tussen het vaste land en een mangrove eiland. De baai is groter maar door het eiland liggen de zeilboten beschut. Het voornaamste is dat door de ligging geen golven worden opgebouwd bij harde wind. De wind komt vaak van achter de berg. Niet alle boten zijn op dit moment bewoond. Achter in de baai liggen er een aantal aan de steiger maar die zullen waarschijnlijk ook nog aan een mooring komen te liggen. Dat is veiliger omdat de winden in een cycloon alle kanten op kunnen draaien. Dan lig je toch achter je anker of een mooring veiliger.
( moorings zijn zware blokken of in de bodem geschroefde units met een lijn of ketting naar het wateroppervlak met daaraan een boei om de lijn op the pikken en op de boot te beleggen.)
Een aantal dagen geleden is een grote catamaran vóór ons van de mooring gebroken en er vandoor gegaan. Met verschillende mensen kon voorkomen worden dat er schade ontstond en verderop in de baai kon de boot opnieuw worden belegd aan een andere mooring. Door deze ‘eenmans’ actie twijfelden wij aan de houdbaarheid en lieten onze mooring door een duiker opnieuw checken. Alles oké. Onze mooring is een van de sterkste en grootste en op de bodem verzwaard door drie enorme motorblokken. Er heeft lange tijd een zeilschip van 50 ton aan gehangen. Drifter weegt 26 ton. De oude ketting zou al eerder vervangen zijn door een nieuwe!

Woensdag 12-12-12 Dit is een grappige datum. De lol gaat er snel vanaf want de weerkaarten en weerstations laten zien dat zich een cycloon aan het ontwikkelen is die met grote waarschijnlijkheid Fiji gaat raken of in ieder geval heel dichtbij overtrekt. Het radionet in de ochtend gebracht door Curley wordt iedere ochtend om 8.30 uur Fiji tijd uitgezonden. Hij is de plaatselijke weerman en heeft contact met verschillende weerstations in de Pacific. Hij doet dit al meer dan 20 jaar en is iedere dag te horen. Hij is onze goeroe wat betreft het voorspellen en inschatten van de weersituaties.  Al een week geleden gaf hij aan dat er zich misschien iets aan het ontwikkelen was boven een bepaald gebied ten noord westen van Fiji wat zich liet aanzien als een mogelijke te vormen cycloon. Dat het zich op díe plaats aan het ontwikkelen was kon betekenen dat hij over Fiji zou komen. Alertheid was dus geboden. Zijn vooruitziende blik klopte en hij bleek helaas gelijk te hebben. Het cycloon seizoen is anderhalve maand oud!

Ravage in Samoa
 Arnold haalt met hulp van Heinz het grootzeil eraf en stouwt het beneden in de boot. Beter is het om dat nu alvast te doen. Een kale mast vangt minder wind.

Donderdag 13-12-12 Evan is de naam van deze cycloon, vanaf nu officieel bevestigd. Curley geeft de track van Evan. Trekt naar het oosten over Wallis en Futuna neemt aan grote en snelheid toe, draait terug naar het oosten en noorden en vervolgt zijn track terug naar het westen. De berichten kloppen! Wallis en Futuna wordt geraakt, dan Samoa. Evan heeft veel schade veroorzaakt op Samoa en er zijn drie doden gevallen. Wallis en Futuna krijgt de tweede aanval. Hij komt deze kant op!
Arnold checkt zelf de schakels aan de mooring die het meest te lijden hebben van water en lucht in de boei. Deze zijn behoorlijk aangetast door corrosie dus veel dunner geworden. Hoezo nieuwe ketting? Helemaal niet eerder vervangen! Ook brengt Arnold dikkere lijnen aan en er worden twee extra lijnen aan gebracht. De wieken van de windmolen gaan eraf. Verder zal waarschijnlijk de buiskap, zonnedek en alles wat weg kan verwijderd worden maar we wachten nog even de nieuwe ontwikkelingen af.
‘Elan’, de Duitse boot met Frank en Dorothy ligt net achter ons en zij hebben besloten een paar dagen in een hotel te verblijven. Dorothy is te zenuwachtig om aan boord te blijven. De Italianen met hun dochtertje Sofia hebben waarschijnlijk ook een ander adres gevonden. Janet, een Deense die voor ons ligt met haar grote catamaran gaat naar haar huis aan land, samen met Peter van ‘Lady Nada’. Ian op ‘Cable's Length ll’ blijft op de boot net als André van 'Symbiosis', Heinz en Sylvia van ‘Mambo’, Curley die er ligt met zijn woonark, Jeff en José (een Nederlandse) en anderen die wij niet zo goed kennen blijven aan boord of gaan elders deze orkaan uitzitten.

Vrijdag 14-12-12 Curley houdt ons via het marifoonnet weer op de hoogte. Het ziet er niet goed uit! Van zondag op maandag zal de cycloon Evan over Taviuni en Ovalau trekken, dus heel dichtbij ons. Categorie 4 wordt genoemd. Windsnelheden van 150 knots worden genoemd. De barometer zakt zondag op maandag tot 981. Vandaag halen Arnold en ik het voorzeil van de rol af een ook dit zeil stouwen we beneden op. Alle losse lijnen worden vast gezet. In het begin van de baai wordt een groot zeilschip van 40 meter met drie masten met hoog water het strandje opgevaren van het kleine eiland. Lijnen en ankers worden belegd naar de palmbomen. Het grote schip dat beschutting zoekt achter het eiland is een sinister gezicht. We worden met onze neus op de feiten gedrukt dat het geen kattenpis is wat er gaat komen!
Morgen wordt ook onze mooring opnieuw gecheckt door een duiker. Voor 30 dollar willen we meer zekerheid over de toestand onder water, een second opinion.
Beneden in de boot begin ik op te ruimen en schoon te maken. Ga eten inslaan en voor een paar dagen maattijden koken. Het is erg warm en Arnold die buiten op het dek bezig is verbrand door de zon.  Het is nauwelijks te geloven dat er de komende dagen een cycloon over dit eiland zal gaan trekken. Alles lijkt hier zo rustig! De plaatselijke radiostations berichtten vaker over de cycloon en de hulp van God wordt ingeroepen.
Om 18.00 uur komen zeilers bijeen in de bar van de Copra Shed Marina en velen zijn verontrust. Categorie 4 is wel echt een getal om zenuwachtig van te worden ook al zijn er inmiddels geluiden dat Evan ten noorden van ons voorbij zal trekken. We wachten af en zien morgen wel hoe het verder gaat.
Ik schrijf dit stuk om 4 uur in de nacht van vrijdag op zaterdag 14/15 december. Ik kan niet slapen en vandaar dat ik ben gaan schrijven. Ik ben er niet gerust op.

Zaterdag 15-12-12 Het is 7 uur in de morgen en er staat nauwelijks wind. De lucht is bedekt met dikke grijze wolken en het regent een beetje. Toch probeert de zon er dunnetjes doorheen te komen. Om 9.00 uur ga ik naar de boot Mambo om te praten met Sylvia over de mogelijkheid een kamer ergens te nemen, mocht Evan dichter het eiland naderen. Wij gaan verder met de voorbereidingen als om 10.00 uur de duiker de mooring komt checken. Goed dat hij dat deed omdat er geen zekeringen aan de harpsluitingen zaten.
De nieuwe inlichtingen over de track van Evan stemmen ons meer optimistisch en voorlopig is een kamer in een hotel niet nodig. Om 18.00 uur komen we deze dag weer allen bij de bar en de tv laat de ravage in Samoa zien. Met een grote groep gaan we naar de Chinees en zijn behoorlijk ontspannen.
Die neemt wel erg veel ruimte in.....

Zondag 16-12-12 Ik slaap slecht maar weet wat uurtjes mee te pikken. Uiteindelijk sta ik om 6 uur op. Buiten regent het hard en de wind wordt sterker. Tijdens de buien en de windstoten ligt Drifter langzaam te deinen. Zo dadelijk gaan we naar de laatste updates kijken. Evan lijkt zijn track wat zuidelijker te nemen dus lijkt dichter ten noorden van ons voorbij te trekken. Niet goed dus. Sylvia van Mambo heeft besloten om aan boord te blijven en ik ga een kamer in het hotel delen met Elisa en haar dochtertje van 1 jaar. Meer zeilers besluiten om in het hotel een kamer te nemen. Een grote veerboot komt tussen de zeilboten door een beschutte plaats zoeken en iedereen komt in actie om hem weg te krijgen. Helaas is de kapitein niet voor rede vatbaar. Als hij losslaat en de storm krijgt vat op hem is hij een groot gevaar voor de meeste zeilboten, de situatie kan dan erg gevaarlijk worden. Om 20.00 neemt de wind aan kracht toe. De ramen van de kamer rammelen in de sponningen bij de zware windstoten en wij zien beneden in de baai de boten gieren achter hun moorings.

Van zondag op maandag 17-12-12 ‘’Het is opmerkelijk dat Drifter zo rustig achter de mooring ligt,’’ dat is wat Arnold mij nog kan doorgeven voordat het internet en de elektriciteit uitvallen. Het blijkt hier in de baai mee te vallen.
Om 3 uur in de nacht hoor ik via de handradio Ian van 'cable's Lenght ll' Arnold oproepen dat er een losgeslagen zeilboot op Drifter afkomt. Na een uur kan Arnold weer aan de radio komen en vertelt de anderen dat hij de los geslagen zeilboot van Drifter heeft los kunnen snijden. Er is schade ontstaan, een raam is gebarsten en de zware reling is behoorlijk verbogen maar voor alsnog valt het mee. Arnold voelde zich behoorlijk schuldig omdat de boot nu drift en ook andere boten kan raken. De nachtwaker aan de kant heeft wat later deze los geslagen boot vast kunnen maken aan de steigers. De boot kwam als een wonder uit zichzelf het dok binnen varen. De naam? ‘Engel van de zee’ in het Swahili. In de vroege ochtend zijn nog twee andere boten op drift geraakt maar deze konden met man en macht op het nippertje verankerd worden. Gelukkig geen verdere schade.
 Noordelijk van dit eiland trekt Evan naar het westen en verder naar het zuiden. Viti Levu krijgt er behoorlijk van langs, Nadi, Lautoka en Port Denerau. De laatste heeft geen marina meer, alle steigers zijn verdwenen en afgebroken. De cycloon is vlak langs deze plaatsen gekomen en de schade is enorm. In VudaPoint, de ronde marina waar wij vorig jaar lagen, is de schade aan de boten groot. Zelfs bij de ingegraven zeilboten op de kant is er veel schade door drie enorme bomen die uit de grond gerukt werden. De andere boten zijn constant op elkaar geklapt en masten zijn in elkaar gaan zitten waardoor de schade groter werd. Van de eilandengroep Yasawa’s hebben we nog niets gehoord! Daar moet de schade ook enorm zijn. Ook overstromingen door hoge zeeën zijn een gevaar.

Maandag 17-12-2012 Het is 16.30 uur als het veilig is om terug te gaan naar Drifter en Arnold. Het is toch al met al mee gevallen voor alle bewoners hier en de zeilers! We weten dat het gevaar nog niet voorbij is voor de Yasawa’s en Mamanuca eilanden en het vaste land van Viti Levu.
Wij hebben geen internet verbinding. De radio en telefoon werken niet. In de stad geen elektra! En het drinkwater is niet meer te vertrouwen. De vele slagregens blijven over ons heen trekken. Door spanningen en slaapgebrek slapen we nu erg goed. ’s-Middags schijnt de zon weer…