Als je erbij
wilt horen moet je soms concessies doen. Yemaya, een andere
Nederlandse boot, en wij hadden er aanvankelijk voor gekozen om als
vertrekpunt naar de Golf van Aden naar Cochin in India te varen in
plaats van naar Galle in Sri Lanka. Dit met name omdat de haven van
Galle niet zo gunstig bekend staat, het zou er vuil en stoffig zijn
met slechte voorzieningen. De rest van de groep boten koos toch voor
Galle en daar hebben we ons maar bij neergelegd. Nu liggen we dus al
een paar weken in die vuile en stoffige haven. Er staat hier ook een
constante deining waardoor de boten voortdurend heen en weer
getrokken worden, ze liggen dus doorlopend aan de lijnen te rukken.
Erg onrustig. De inklaringsformaliteiten zijn erg formeel en
bureaucratisch en alles moet via de agent geregeld worden, zelfs het
weggooien van de vuilniszak. Nergens eerder hebben we ook een zo
omslachtige water- en stroomvoorziening meegemaakt.
Onze tocht
vanuit Langkawi is redelijk voorspoedig verlopen. De eerste dagen
weinig wind dus veel op de motor gevaren. Daarna ging het
voorspoediger. Vooral 's-nachts is het wel een luxe om met drieën te
zijn, wachten van 3 uur op en 6 uur af. Samen met Coby deden we
altijd 4 uur op en 4 uur af. Als we straks in de Golf van Aden zijn
moeten we veel allerter zijn i.v.m. mogelijke piraterij en daar helpt
dit dus wel erg goed bij.
Hoe belabberd
de haven hier is, zo mooi is Sri Lanka. Van oudsher heeft men op het
eiland veel respect gehad voor de natuur en haar jungle. Deze werden
hoog gewaardeerd. Alleen de Engelsen begonnen, toen ze hier de
Hollanders verdreven hadden, rücksichtslos te kappen. De schade is
echter gelukkig beperkt gebleven. Hier geen palmolie plantages en
grootschalige landbouw. Wel prachtige jungle, doorkruist door fraaie
rivieren en hier en daar mooie groene rijstvelden. Een genot om door
heen te trekken. Samen met Deep en Malika, het koppel van Yemaya, ben
ik een paar dagen het binnenland in geweest. Met de trein, door de
bergen; prachtig. En voor een treinkaartje waarmee we zo'n vijfenhalf
uur van het uitzicht konden genieten moesten we maar liefst 2 Euro
betalen.
Sri Lanka is
voornamelijk boeddhistisch. Overal prachtige tempels waarvan we er
verschillende bezocht en bekeken hebben. Vaak al eeuwen vóór
Christus gebouwd. Blijft indrukwekkend om te zien en te ervaren.
Far is er een
dag of tien op uitgetrokken om z'n duikopleiding te vervolgen en
daarna nog rond te trekken. Ying moet het iets meer low budget doen
en is met de fiets een aantal dagen langs de zuidkust getrokken.
Beiden kwamen voldaan terug aan boord.
Nu rest ons nog
een paar dagen om voldoende in te slaan, boodschappen doen dus.
Genoeg om ruim vier weken op zee te kunnen vertoeven. Zodra we hier
uitgeklaard zijn gaan we de haven uit om buiten in de baai weer voor
anker te gaan. Eerst de hul, de schroef en het roer van de windvaan
schoonmaken en van alle aangroei en vuiligheid van de haven ontdoen.
De dag daarop vertrekken we dan echt voor onze lange tocht. Langer
dan al die andere die we tot nog toe gedaan hebben. Zo'n 2800
nautische mijlen. De schatting is ruim 23 dagen maar we hebben al wel
afgesproken dat als de winden in de Rode Zee gunstig zijn we nog
verder doorgaan, liefst zo noordelijk mogelijk. De Rode Zee is nl.
berucht om het feit dat je daar meestal een forse wind pal op de neus
hebt. Als we zover zijn hebben we in elk geval het hele stuk waar
voorheen zoveel piraterij voorkwam, de Golf van Aden, al gehad.
Wel, ik hoop
snel te mogen schrijven dat het ons allemaal goed is gegaan en dat we
in goede gezondheid zijn aangekomen in Sudan dan wel Egypte.
21 januari 2018
Arnold
Speciaal voor Tygo. Het schijnt dat er snel eieren gelegd moeten worden. |
Mooie en veilige tocht. We wachten geduldig op bericht van jullie aankomst. Zoen, Thess en Jos
BeantwoordenVerwijderen