Sri
Lanka ligt inmiddels alweer ruim 8 weken achter ons. De oversteek van
de Indische Oceaan, de tocht door de Golf van Aden en daarna de Rode
Zee zijn goed gegaan. Aanvankelijk was er weinig wind maar later werd
deze ons beter gezind. De eerste dagen moest de motor de nodige
ondersteuning geven om enige voortgang te maken. De grootste
moeilijkheid in dit geval lag in het feit dat we als konvooi door de
Golf van Aden en de zuidelijke helft van de Rode Zee zouden trekken.
Het is waarlijk een opgave om een groep zeiljachten met elk
verschillende zeileigenschappen binnen een afstand van 1.5 tot 2 mijl
te houden. Dit vraagt doorlopende alertheid, aanpassen van snelheid
en coöperatie van allemaal. Iedereen was hiervan doordrongen en er
waren tevoren duidelijke afspraken over gemaakt.
Drie van de zeven boten, toch netjes bijeen... |
Yann
en Eve, Franse vrienden met de boot Elhaz, hebben enorm veel werk
gestoken in de voorbereidingen van dit konvooi. Yann heeft ook een
heel protocol opgesteld om een en ander goed te laten verlopen en hoe
te handelen in een mogelijk geval dat een of meer boten zouden worden
belaagd door piraten. Al met al gaf het ons een redelijk veilig
gevoel. Ook was er dagelijks contact met de coördinerende
autoriteiten voor dit gebied. Hier wordt nl continu gepatrouilleerd
door oorlogsschepen uit diverse landen. We hebben ze regelmatig
gezien. Ook kregen we van tijd tot tijd bezoek van rond ons vliegende
vliegtuigen en helikopters. De piraterij is hierdoor nagenoeg geheel
onder controle. Onfortuinlijk genoeg moesten Yann en Eve zelf door
omstandigheden op het laatste moment afhaken en hun overtocht
uitstellen tot volgend jaar. Ze hebben ons wel op de voet gevolgd via
de media, vooral e-mail via satphones. Enkele boten hadden deze aan
boord.
Alles
goed voorbereid en toch, en dat is bijna wetmatig op een
cruisingboot, ging er nog van alles mis of kapot.
>
Onderweg naar Sri Lanka gaf opeens de SSB-radio het op. Hij
functioneert schijnbaar nog wel naar behoren maar heeft op een of
andere manier geen zend- en ontvangvermogen meer. Nee, het ligt niet
aan de antennetuner of antenne. Dit betekent dus dat we op zee geen
e-mail kunnen versturen en ontvangen. Dus ook geen weersinformatie!
Shit... We zijn dus afhankelijk van andere boten en dat geeft geen
fijn gevoel, temeer omdat dat betekent dat we steeds met iemand
anders zullen moeten opvaren als er geen internet voorhanden is.
>
Onderweg naar Sri Lanka stopt ook plotseling de motor. Toch gek, in
Langkawi heb ik zelfs de tanks laten schoonmaken. Filter vervangen en
overschakelen op 'n ander dieseltank biedt voorlopig soelaas. Later
blijkt er kennelijk toch in een van de leidingen nog wat ophoping van
vuiligheid, waarschijnlijk samengeklonterde bacteriën, te hebben
gezeten. Euvel dus ook weer verholpen en, inmiddels zo'n 700 ltr
diesel verder, kennelijk naar behoren. Wel effe afkloppen...
>
Ook nog net voor Sri Lanka staat er tijdens het draaien van de
watermaker ineens een hele laag water onderin de boot. Wat blijkt;
een nieuwe hogedruk slang die ik vorig jaar in Kuching heb laten
maken is gebarsten en spuit het water in de boot in plaats van naar
het membraan van de watermaker. Alweer shit... Gelukkig in Galle snel
een hydraulische werkplaats gevonden waar ze een nieuwe slang voor me
konden maken.
>
Onderweg naar de Golf van Aden hebben we een mooi wind en gaan
gezwind. Totdat het stiksel in de bovenste helft van de genua het
langzaam gaat begeven. Die moet dus naar beneden en de yankee moet
gehesen. Die blijkt later ook perfect te voldoen en was sowieso
noodzaak voor de aandewindse rakken hier op de Rode Zee. Ik heb de
genua nog niet kunnen repareren, het zeil is te groot en onhandelbaar
om dit aan boord te doen en het is ook de vraag of we het met onze
machine kunnen klaren. Er moet nl wel erg veel zeildoek onder de arm
door en die geeft niet zoveel ruimte.
>
In de Golf van Aden, in de corridor, hebben we een gunstige wind
recht van achter. Het grootzeil naar beneden en twee voorzeilen, de
yankee en de gennaker op. We gaan gesmeerd en we mogen deze wind voor
de komende dagen verwachten. De vooruitzichten zien er zo gunstig uit
en de wil dit gebied zo snel als mogelijk achter ons te hebben, doen
me besluiten om de gennaker 's-nachts te laten staan. Iets wat ik nog
nooit eerder heb gedaan. Alles prachtig tot ik s-nachts gepord wordt
omdat er iets met de zeilen niet in orde is. En wat zie ik? Niets, de
hele gennaker is verdwenen, blijkt strak om de hull onder de boot te
zitten. Aan de boeg nog vast en de top achter de boot door het water
slepend. Shit.... Met vereende krachten krijgen we hem uiteindelijk
wel op het achterdek getrokken en gestouwd, fors gescheurd en
gehavend, doordrenkt met zout water. Nadere inspectie maakt duidelijk
dat de haak waarmee hij aan fal gehesen was onbetrouwbaar bleek. Deze
was open gesprongen waardoor de hele boel naar beneden kwam. Deze
haak heb ik dus inmiddels aan de bodem van de zee toevertrouwd.
Grrrr... Of de gennaker nog te repareren is moet nog duidelijk
worden. Ik heb hem nog onvoldoende kunnen uitvouwen en inspecteren.
Om het zout er wat uit te spoelen hebben we hem 's-avonds in Port
Ghalib in het naast de marina gelegen zwembad van het hotel, stiekem
uitgespoeld. Toen we hem net weer op het droge hadden kwam er toch
nog een manager vragen wat er aan de hand was. “Nou, dat zeil was
in het water gewaaid maar inmiddels was alles weer onder controle.
Geen probleem meer.” Was nog niet helemaal gelogen, toch?
>
In de Rode Zee komt verschillende keren de schroef helemaal vol met
algen te zitten. De lange taaie slierten doen het effect van de
schroef teniet en remmen de boot behoorlijk af. Dit betekent de boot
stil leggen, het water in en duikend de schroef ontdoen van de
ongewenste troep. We treffen wat veiligheidsmaatregelen en Far is zo
dapper het inmiddels veel koudere water in te gaan. Hij zit nog vers
in z'n duikcursussen en is dus nog enthousiast voor zulke avonturen.
Het euvel treedt regelmatig op en we beginnen er routine in te
krijgen. Het lukt ons door te gaan bijliggen, dan hoeven we de zeilen
niet te strijken. Gelukkig is in de tweede helft van de Rode Zee het
algenprobleem aanmerkelijk minder.
>
Er lijkt geen eind aan deze opsomming te komen en we zijn er nog
niet. We zijn net Port Sudan gepasseerd en besluiten een ankerplek te
nemen in het Sanganeb rif. Een prachtig rif en het toeval wil dat een
van de boten waarmee we opvaren naar dit rif genoemd is. De doorgang
is vrij nauw maar we kunnen 'Sanganeb ll' volgen, de eigenaar kent
het hier goed. Hij heeft hier enkele jaren gecharterd. Ik weet nog
steeds niet hoe het kan of wat er gebeurde maar plots zaten we met
Drifter bovenop een rif. Vast, maar met enig manoeuvreren konden we
op eigen kracht los komen. Ik wist al wel dat de schroef geraakt
moest zijn en was erg benieuwd naar de schade. Varen en manoeuvreren
ging in elk
De afgebroken helft van het roer. |
geval nog. Nadat we geankerd waren konden we het water in
om te inspecteren. Van de schroef waren twee bladen wat verbogen maar
alles leek nog wel bruikbaar. Erger was het roer eraan toe. De
onderste helft, tot waar de roeras in het draaipunt van de scheg valt
was helemaal afgebroken en hing er omhoog geklapt aan nog wat
sliertjes multiplex bij. Even bewegen en met een mes erlangs en het
was los. Grofweg 1/3 van het hele roer inclusief het balansgedeelte
kwam uiteindelijk aan dek te liggen. Da's schrikken, Shit....
Gelukkig blijkt Drifter nog goed bestuurbaar te zijn. Alleen bij
strakke voordewindse rakken heeft ze er moeite mee, dat vraagt extra
aandacht. D'r zal dus wel een nieuw roer gemaakt moeten worden. Alsof
ik een gebrek aan uitdagingen had. Grrr...
Voor
ons was het weer een totaal andere wereld. Oost Afrika maar met een
erg Arabisch karakter. Droog, droog en droog. Woestijn waarbij het
moeilijk is voor te stellen dat mensen hier een vorm van bestaan
hebben en kunnen overleven. Waar de vroegere rijkdom nog zichtbaar is
in de ruïnes, maakt het stadje nu een armoedige indruk. Het is een
echte mannenwereld, je ziet nauwelijks of geen vrouwen op straat. Als
we er al enkele zien brengt dat gelijk kleur. Alle mannen zijn nl
gekleed in lange witte gewaden, soms wat grauw maar de bedoeling is
wit. Vrouwen daarentegen zijn vaak gekleed in felle fraaie kleuren,
buiten de enkele zwarte boerka die ook hier niet weg te denken is.
Op
de hoogte van Suwakin ligt het keerpunt waar de Rode Zee berucht om
is. Hadden we tot hier de winden met ons, van nu kunnen we vrijwel
alleen maar straffe wind tegen verwachten. Het venijn van deze trip
lijkt in de staart te zitten. Als de wind niet hard is kunnen we er
tegenop kruisen maar opschieten doet het niet echt. Soms is er een
gat met weinig wind en dan is het motor aan en naar het noorden. Op
tijd een geschikte ankerplek zoeken om de volgende kalmte af te
wachten. Het schiet niet echt op maar er is weinig andere keus.
Port
Ghalib is onze eerste stop in Egypte. Het is een enorm kunstmatig
aangelegd toeristenproject, voornamelijk om te snorkelen en te
duiken. De hele entourage is er dan ook naar, alleen maar
souvenirwinkels, restaurants, bars, hotels etc. Niet bepaald onze
ding en vanaf het eerste moment vergaat ons alle plezier. Alle
formaliteiten voor het inklaren moeten middels een dure agent gedaan
worden. Het koste ons een hele dag. Waarbij we bijna een week op onze
noodzakelijke cruisingpermit moeten wachten. Doorvaren is er dus niet
eens bij. Gedwongen de marina in en wachten. Overal wordt geld voor
gevraagd. Alles duur. Betaalden we in Sudan 8,5 Eurocent voor een
liter diesel, hier ligt de prijs gelijk een Euro hoger. De
regelgeving in Egypte is zo gecompliceerd dat de weg er niet in te
vinden is en het corruptie in de hand werkt. We zijn er inmiddels in
maar we moeten er ook nog uit. In Suez wacht ons de volgende agent.
Ik hoor menig schipper verzuchten: “Het is omdat we niet anders
kunnen maar dit is eens Egypte maar nooit weer Egypte”.
Volop olieactiviteit in het Egyptisch deel van de Rode Zee. |
Van
Port Ghalib naar Suez is maar zo'n 300 mijl, we zijn inmiddels zes
dagen onderweg en hebben nog 140 mijl te gaan. Stukjes varen en
wachten op 'geen' wind. Het lijkt erop dat we morgenvroeg, vrijdag,
om een uur of 5 kunnen vertrekken en dan hopelijk in keer door naar
Suez. We zouden daar dan zaterdag in de loop van de dag kunnen
aankomen. Ik hoop echt dat we nu niet, zoals zo vaak eerder, te
optimistisch zijn.
Het
is gelukt. We liggen nu voor de derde dag bij de Suez Yacht Club
afgemeerd. Dit is vergane glorie met een krakkemikkige steiger en
echt amateuristische aanlegmogelijkheden. We hebben geen keus. Hier
moeten alle formaliteiten volbracht worden. En volbracht is het
juiste woord. Je kunt het zo gek niet verzinnen of er is op welk vlak
dan ook wel iets bedacht om het ons moeilijk te maken. Iedereen wil
belangrijk zijn en zich doen gelden en daar plukken wij de wrange
vruchten van. Een controle-cultuur ten voeten uit. We treffen het
deze keer echter wel met onze agent, Captain Heebi. Hij is alleszins
redelijk geprijsd en weet op bewonderenswaardige wijze voor ons en de
andere boten de hete kolen uit het vuur te halen bij de autoriteiten.
Vanavond komt het leger nog aan boord voor ik weet niet wat voor
inspectie en morgenvroeg gaan onze paspoorten weer naar de
immigratie. Daar worden we uitgestempeld en dan komt er nog iemand
speciaal kijken of we echt degene zijn die op de foto staat. Ik heb
inmiddels al een enorme stapel aan copiën van bootregistratie,
crewlist, paspoorten etc. overhandigd. Een betreurenswaardige
verspilling van papier. Oké, nog even volhouden, dan zijn we weer in
Europa waar, naar ik hoop, de afwerking van formaliteiten iets
efficiënter en minder bureaucratisch gaat.
Morgenvroeg
mogen we vertrekken, dan komt de pilot aan boord. De hele dag varen
tot aan het meer in het midden van het traject. Daar de pilot
afzetten en ankeren. De tweede dag, 's-ochtends om vijf uur een
nieuwe pilot aan boord en de tweede etappe afleggen. In Post Said de
pilot droppen en direct de Middellandse Zee in gevolgd door twee
etmalen varen naar Cyprus. We houden de vingers gecrossed.
Wordt
vervolgd.
Groet,
Arnold
Maart
2019
Far en Ying, ik heb het getroffen met de crew. |
Een onverwachte passagier. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten