De tijd is snel gegaan met alle veranderingen die dat met
zich mee heeft gebracht. Het begin van dit blog is in de loop van 2016 al
geschreven maar door omstandigheden nog niet geplaatst. Ik vind dat het er
alsnog op hoort te staan!
We hebben besloten om Drifter te verkopen. Na 13 jaar gaat
het er toch van komen. Om drifter naar Nederland te varen is geen optie want
dat zou inhouden dat Arnold enkele jaren alleen zou moeten varen omdat ik het
heel moeilijk vind om nog grote afstanden te zeilen. Ook de nachten doorvaren
beangstigd me steeds meer. Drifter in Nederland verkopen is niet direct
aantrekkelijk omdat er duizenden zeilboten te koop liggen en de marina's veel
te duur zijn voor zo'n grote zeilboot als Drifter. Arnold vindt het onderhoud
ook steeds zwaarder worden nu hij inmiddels 70 is. Dus Drifter staat bij een
makelaar online te koop.
Abrupt afscheid nemen van Drifter bleek niet makkelijk en
zolang Drifter niet verkocht is, reizen we op en neer. Toch nog vakantie en
natuurlijk ook om Drifter te onderhouden. Dat zal inhouden dat we zolang het
kan in de wintertijd naar Zuidoost Azië vliegen om de kou te ontvluchten en ‘s-zomers
in Nederland zijn.
Arnold is eind november 2016 weer naar Maleisië gevlogen en
in december naar Satun in Thailand gevaren. Daar is Drifter uit het water
gehaald en is het onderwaterschip weer helemaal behandeld en in de antifauling
gezet. Ook de hull heeft weer eens een nieuwe lik verf gekregen. De ankerlier
is gereviseerd en andere klussen die op de kant gedaan moesten worden zijn
geklaard. Drifter kan weer in perfecte staat het nieuwe jaar in.
Vanaf februari ben ik weer aan boord van Drifter. Ja, van een
koude winterperiode in Nederland naar 33 graden in Maleisië! Maar wel bij mijn maatje. Arnold heeft altijd
te klussen aan Drifter en ik ben meteen aan het werk gegaan om Drifter uit te
ruimen en ontdoen van allerlei zaken die er niet op thuis horen. Eerder raadde
ons iemand aan dat het beter was om de boot voor verkoop een neutraal imago te
geven met zo weinig mogelijk persoonlijke zaken aan boord. In het Engels heet
dat zo mooi 'clutter'. De waterlijn is meteen weer 10 cm gestegen.
In Pankor bezoeken we andere zeilers, altijd een fijn
weerzien met vrienden.
Arnold en ik varen naar het eiland Langkawi, dat we inmiddels
als onze broekzak kennen. Voor mij de eerste twee dagen onderweg. Niet zonder
slag of stoot. Om 23.30uur hoor ik kabaal op het dek en blijkt de besturing
defect. Drifter is nagenoeg stuurloos. Gelukkig heeft Arnold inmiddels de
noodhelmstok op het achterdek geïnstalleerd en kan er handmatig gestuurd
worden. Een zware maar niet onmogelijke taak. Het is een zwarte nacht met regen
en onweer. Later trekt het onweer weg maar krijgen we meer wind en dat op kop.
Met wat hogere golven maakt het er Drifter niet gemakkelijker op te sturen.
Arnold staat op het achterdek en ik probeer hem vanuit de cockpit de koers aan
te geven. De afstand om dit vanaf het achterdek op de apparatuur in de cockpit
af te lezen is net te ver, dus niet te zien. Koffie en soep worden gewaardeerd.
Een nare ervaring ook omdat we omringd zijn door tientallen vissersboten die
alle kanten opvaren. Gelukkig gaat alles goed en in de morgen om 9.00uur kunnen
we veilig ankeren. Samen kwamen we er wel uit, maar de hele volgende dag hebben
we bij moeten komen van dit wel onvoorziene avontuur. Wat een beetje adrenaline
niet kan doen, nietwaar!
De schade is ontstaan doordat twee bouten af zijn gebroken in
de bevestiging van het stuurmechanisme. Na meer dan dertig jaar is er kennelijk
metaalmoeheid opgetreden. Op zich eenvoudig te herstellen maar nu toch alles
open ligt is het ook beter om meteen het oude ijzerwerk van de stuurkolom te
vervangen door roestvrijstaal. Och, alles vervangen is het best. Drifter wordt
er alleen maar beter van. Dat we in Maleisië zijn is wel duidelijk want de klus
is niet meteen geklaard. Altijd improviseren en drie keer terug naar het
bedrijf waar opnieuw gelast moet worden.
Wij hebben besloten om van 19 tot 23 april aan een festival
in Sabang deel te nemen en daarvoor zeilen we vanaf Maleisië naar Noord-Sumatra
in Indonesië.
Onderweg is het een komen en gaan van grote oceaanstomers, er
zijn erbij van 300 mtr lang en 60 mtr breed. Het record is een moment dat we 15
van deze jongens tellen op onze AIS. Tel daarbij de vissersboten, die dit
systeem vaak niet hebben, dan kun je concluderen dat het filevaren is. Wij als
(notendopje) daartussen. Maar we merken wel regelmatig dat die grote jongens
volgens internationale regels op zee voor ons uitwijken!
Twee nachten en drie dagen doen we erover om in Sabang te
komen. Het is het meest noordelijke eiland van Indonesië, bij de noordpunt van
Sumatra. Tijdens de Nederlandse koloniale tijd was dit een belangrijke aan- en
afvoerhaven. Veel hiervan is nog te zien in het plaatselijk museum. Na een paar
dagen liggen we er met 17 zeilschepen en een motorjacht die allemaal komen voor
het festival.
We voelen ons welkom en worden vaak aangesproken door de
lokale mensen en vooral vragen waar we vandaan komen. De organisatie doet
werkelijk alles om het ons naar de zin te maken en het eiland te promoten voor
het toerisme. En wat we ervaren is zeker geen vijandelijk gedrag naar ons toe
vanwege de geschiedenis die Nederland heeft met Sumatra. Belanda, Belanda,
good!
Dagelijks komen de deelnemers van het festival bijeen om te
ontbijten, lunchen en dineren. Met busjes die een escorte krijgen van
politiejeeps
worden we vervoerd naar de officiële ontvangsten en
bezienswaardigheden op het eiland. Optredens van dansgroepen tijdens een groots
festival, veel muziek en bezienswaardigheden, heel goed georganiseerd. Niet
alleen voor ons maar gelukkig ook toegankelijk ook voor de lokale bevolking.
Bij de dagelijkse uitjes leren we andere zeilers kennen
waaronder Marijke en Hilbrand, Nederlanders uit New Zealand. Zij hebben hun
dochter, schoonzoon en 2 kleine kinderen te logeren en met z’n allen bivakkeren
ze op hun zeilboot. Petje af!
Onderweg naar een waterval zien we de grote cacaobonen voor
de chocolade maar ook vele vleermuizen die met tientallen in de bomen hangen.
Dit zijn fruiteters.
Een veerpont brengt ons de laatste dag naar Atjeh op Sumatra,
de stad en het gebied die zo zwaar getroffen zijn door de tsunami op 2e
kerstdag in 2004. We bezoeken daar o.a. het Tsunami-museum, een prachtig modern
ontworpen gebouw. Indrukwekkend is ook het grote schip dat we bezoeken dat nu
is omgebouwd tot museumschip. Het werd door de tsunami 6 km het land in
gesleept naar deze plaats waar het terechtgekomen is.
Dan wederom de drukke oversteek terug naar Maleisië omdat ik
weer terug naar Nederland vlieg.
Arnold vaart door via Singapore naar oost Maleisië. Hij zeilt
regelmatig op met Mike en Jules op ‘Sirius l’, dus niet helemaal alleen als hij
op 4 juni 70 jaar wordt! Onderweg brengt hij o.a. 4 weken door op Anambas, een
kleine Indonesische archipel van zo’n 250 eilanden en eilandjes. Prachtig! Hij
bezoekt ook nog het jaarlijkse ‘Rainforest World Music Festival’ bij Kuching en
prepareert daarna Drifter voor enkele maanden van rust in de marina in Kuching.
Ik ben inmiddels druk met het naaien van kostuums en
aanverwante zaken voor de Bloemencorso in Zundert.
Tot zover dit blog van 2017.
Augustus 2017
Coby
De nieuwe marina in Sabang.... |
wordt ook met dansen ingewijd. |
Samen druk met een selfie |
De prachtige baai van Sabang |
Het dagelijkse leven gaat door |
Een bezoek aan een school is altijd leuk. |
Cacoabonen |
Vleermuizen |
Veel traditionele muziek en dans |
Sport en spel tot algemeen vermaak... |
Wie roeit het hardst? |
Ontvangst bij het Tsunami-museum |
Ontvangst bij het Tsunami-museum |
Lokale vissersbootjes |
Zojuist je laatste blog bericht gelezen. Jammer maar zo begrijpelijk de keuze die jullie nu gemaakt hebben. Maar wat een prachtig avontuur hebben jullie beleefd om op terug te kijken en nog jaren van na te genieten. Jullie kennende zijn er nog voldoende uitdagingen aan wal als dit avontuur definitief is afgesloten. Heel veel succes met alles. Geniet er nog zo veel mogelijk van en alle goeds voor 2018.
BeantwoordenVerwijderenLieve groet,
Marjolijn.
Hallo lieve Marjolijn
BeantwoordenVerwijderenWat leuk om van je te horen. Door de jaren heen onze trouwste lezeres, echt waar. Hoe gaat het met jullie?
Het avontuur is nog niet helemaal afgelopen hoor. Oke, drifter staat weleenswaar te koop, maar dat schiet niet op. Hoeft eigenlijk ook niet want Arnold heeft nu het besluit genomen om Drifter naar Zuid-Afrika te varen. Wel dat is nog eens een nieuwtje!
Dat komt eigenlijk omdat hij de reis naar Europa af wil maken. Dan pas is volgens zijn gevoel het doel; rondje om de wereld afgemaakt.
Dus in afwachting op de verkoop steekt hij vanaf maart de Indische oceaan over. Dit hoopt hij te doen met nieuwe crew/bemanningsleden, maar die bieden zich van alle kanten aan op een speciaal blog daarvoor. Franse vrienden van ons met twee kinderen aan boord van hun schip willen de oversteek met hun boot naar Afrika,Durban maken en zij waren eerder teleurgesteld dat wij niet met Drifter meegingen. Arnold is nu weer gemotiveerd en weer helemaal gelukkig met deze beslissing om dit toch te gaan doen.
Ik ga dan in maart via Singapore weer naar Zundert. Een nieuw corsojaar staat voor de deur.
Je kent ons motto: plannen schrijven wij in het zand bij eb. Als het vloed wordt kunnen deze plannen verdwijnen en opnieuw aangepast worden! Zo is dat.
Een half jaar geleden zaten wij met Marietta die nu met hun boot in het noorden van Duitsland liggen, een pilsje op het terras van de Piushaven te drinken. Veel te verhalen. Even later kwam Bep langs die er bij kwam zitten, helemaal vanouds, gezellig! Dit hopen wij ieder jaar even te herhalen, toch nog een beetje ons plekje nietwaar? Maar het zal augustus/september worden voordat Arnold misschien weer in Nederland is. Liefs en dikke knuffels van ons, Arnold en Coby