1300 zeemijlen te gaan…daar worden we even stil
van. Steeds op zoek naar andere horizonten, heeft er voor gezorgd dat we nu na
een reis van 8 dagen in Papua New Guinea zijn aangeland.
De Franse boot, Elhaz ligt al te wachten op ons en
na ons arriveren de twee andere zeilboten met wie we onderweg zijn, allemaal
Fransen! Een van hen heeft een klus te doen onder de boot vandaar dat we niet
rechtstreeks naar Port Moresby zijn gevaren en hebben gewacht op hen in de
Louisiades. Inmiddels 930 zeemijlen gevaren. We hebben het naar onze zin gehad.
Het weer was ons goed gezind. En we vingen een grote blauwvin tonijn!Zonder te overdrijven geschat op 70 cm en
8 kilo zwaar. Susjimi, sushi, half rauw, ges toomd, gebakken en op het laatst Thaise
viskoekjes ervan gemaakt. Voorlopig genoeg vis!
Drifter hebben we opgetuigd gehad met twee bomen,
een aan bakboord en een aan stuurboord. Dat zijn aluminium uitstaanders voor de
zeilen zodat deze niet steeds dichtklappen als we heupwiegend met de deining meegaan.
Dit wordt wel genoemd; als een melkmeisje varen, of onder moeders rokken. Ook
varen we een dag met de grote gekleurde spinaker, een groot licht voorzeil,
goed voor als er weinig wind staat. Wij zeilen met een groot rood, wit blauw spinaker!
Een Nederlands gekleurd speldenknopje op een immens grote zeevlakte.
Een borrel aan boord van Drifter in het gezelschap
van Elhaz is warm en weldadig voor de spieren die langzamerhand gaan
ontspannen.
We gaan een dag later met hen naar de kant en hier
komen we meteen in de jungle. Spinnen van allerlei kleuren hangen in hun web
wachten op prooi. Sommigen van hen lijken op mooie kleurige bloemen, dit als
misleiding. We moeten ook uitkijken voor slangen en wat al niet meer. In de
rivier zitten zoetwater krokodillen en haaien zwemmen er genoeg in deze baai!
We zijn voorzichtig, erg voorzichtig.
Op het strand zien we de Noni tree en de zachte
licht groene vrucht kun je eten. De smaak is sterk, zoals een blauwe
schimmelkaas. De jonge bladeren werken goed ingeval van ontstekingen.
Als we terugvaren naar Drifter zien we een klein open
bootje en varen er naar toe. Eve en Yan begroeten de verschillende mensen in de
houten kano. Wij volgen. Een welkoms glimlach van een oudere man. De betelnoot
die hier wordt gekauwd zorgt ervoor dat deze mensen rode of zwarte of geen
tanden meer in hun mond hebben. Wauw, het lijkt veel op bloed. Moeten we iets
overwinnen om toch gewoon te doen en niet vol afschuw de andere kant op kijken?
Gelukkig is de weerzin die ik voel maar een paar seconden en stap eroverheen. Ik
veroordeel mezelf daarop maar later vertelt Arnold dit ook gehad te hebben.
Een grote zeeschildpad ligt levend en wel op zijn
rug in de houten kano. Goed en lekker voedsel, vertellen zij ons. In de nacht
zoeken zij met grote zaklantaarns naar krabben en krokodillen die hun
aanwezigheid verraden door de weerschijn van het licht in hun ogen. Overal op
het kleine smalle strandje zien wij grote batterijen liggen. Toch menselijke
inmenging, ook hier. Naast de batterijen groeien oesters, ze liggen voor het
oprapen. Of het echt gezond is weten we niet! Bij ons afscheid roep ik, ‘’Look
om Yu!’’en zij groeten en zwaaien terug!
Deze mensen zijn klein, pezig en hebben dik kroezend
haar dat recht overeind staat en waar volgens mij geen kam doorheen kan komen. Schuchter
en nieuwsgierig bekijken zij ons.
Deze mensen kennen geen luxe en maken vuur zoals
veel voorouders voor hen deden, met stokjes en droog gras of kokosvezels. De
zeilers die hier aankomen, geven lucifers of aanstekers. Hun enige luxe is wat
oude plastic en rubber emmers, wat haakjes en lijn die zij ook van zeilers
krijgen. Hopelijk hebben zij beschutting voor de nacht gehad want het heeft
flink geregend. Wij hebben de volgende morgen een dinghy vol regenwater
opgevangen. Wassen, douchen en schoonmaken, water genoeg!
Een documentaire met de titel, ‘Steel, Germ and Weapons’
geeft aan hoe het leven op de ene plek zo kan verschillen met een andere. Daarin
wordt een vraag gesteld door een man uit Papua New Guinea (PNG) aan een
onderzoeker, ‘’Waarom hebben blanke mensen zoveel spullen en wij zo weinig?” De
professor is daarop jaren op onderzoek gegaan om een antwoord kon vinden op
deze vraag. Hij startte zijn onderzoek in PNG, waar hij al bekend was. Een
interessante documentaire om te bekijken.
Yan en Eve van de Franse boot Elhaz nodigen de
mensen uit op hun boot om met ze te praten. Zij maken wat makkelijker contact. Zij
geven overlevingscursussen in de jungle en regenwouden en maken video’s van de vele
trips. Dit doen zij samen met hun dochter van 9 jaar, zoontje van 3 en een kleine
ruwharige teckel, Eiko die gek is op zwemmen. Als ze na iedere zwempartij opnieuw
terug komt naar de boot weten Yan en Eve dat er geen haaien en krokodillen
zitten en ook zij kunnen zwemmen… Hu, grapje! Onvermoeid gaat zij haar eigen
gang, ook op het land waar geen spin haar weet te imponeren. Zij peuzelt ze op
met huid en haar!
Die middag aan boord van Elhaz drinken de mensen
van dit eiland voor het eerst van hun leven koffie. Zij bekijken nieuwsgierig
alle dingen aan boord en vertellen veel over hun leven op het eiland. De
volgende dag gaat de Franse familie met hen vissen in de rivier. Ook hier maken
zij natuurlijk een film van. Een dag later varen wij lange tijd op de rivier en
zien prachtige beplanting van het regenwoud. We lopen naar een waterval waar we
zwemmen in het koele water. Wauw!
8 Dagen later arriveren we in Port Moresby, de
hoofdstad van PNG. De Royal Papua Yacht Club is een grote Marina waar
we later ontdekken dat er heel wat buitenlandse mensen op hun enigszins grote
boten wonen. Hier geen cycloonseizoen. Deze stad staat bekend als onveilig. Vrije toegang
buiten de beveiligde poorten naar de supermarkten even verderop is geen
probleem. Als we meer willen zien kan dat het best met een taxi en met anderen.
Tja, helaas beperkt dat ons.
De eerste tijd zijn we enorm druk met papieren
invullen om in te klaren en de visumaanvraag voor Indonesië. Gelukkig kunnen we
nog twee dagen het grote Art en Cultuur festival bezoeken. Een geweldige ervaring.
Kleurrijke dansers, figuren, groepen die verspreid op het festivalterrein optreden,
de gebouwde hutten en onderkomens, de plaatsen waar houtsnijwerk, keramiek en geweven
materialen van de vele eilanden ons sprakeloos maken. Ook is er veel te zien
van de Salomon’s en andere eilanden.
Het was heel speciaal te zien hoe in de afgelegen
eilanden van PNG de mensen wonen één groot houten huis op palen, een House
Tambaran, waar een hele dorpsgemeenschap onderdak heeft en leeft. Op de eerste
etage aan de beide zijden leven de vrouwen, jonge meisje en kinderen,
gescheiden van de mannen. Die verblijven gezamenlijk in het midden van het
gebouw. De jonge mannen huisden een etage hoger in de nok van het huis. Een
dergelijk huis kon wel 250 meter lang zijn. Onder en voor het huis wordt
gekookt, gewerkt, geweven en veel houtwerk gesneden. De vuren in en onder de
woning werkten ook tegen muskieten. Je afzonderen met je geliefde kan alleen
overdag in de jungle. Getrouwde stellen met een kind op komst verwijderen zich
een paar maanden in de jungle tot de baby is geboren en komen later terug waar
zij weer gescheiden van elkaar leven. Het leven bestaat uit een complex systeem
van geloven en rituelen.
Deze huizen, hebben prachtig houten, in reliëf
gesneden snijwerk, terwijl de schilderijen die we zien vaak typisch ‘plat’
zijn, zonder perspectief. Ook de keramische potten en schalen zijn veelvoudig
versierd en dat geeft de waarde aan van het ‘gebruiksvoorwerp.
Wij denken vaak al heel wat gezien te hebben in de
afgelopen 10 jaar en dat is misschien ook wel zo maar deze eilanden van PNG slaan
echt alles op het gebied van cultuur en art. Wij staan met open monden en
kippenvel op de armen te genieten van alles. Groots, kleurrijk, maar ook soms met
andere gemengde gevoelens als ik de vele hoofdtooien met prachtig
paradijsvogels aanschouw, helaas allen dood! Ook de versieringen met honderden tanden van honden en de kattenvachten doen me rillen.
De verschillende lange oude kano’s van 20 á 30
meter worden opnieuw beschilderd en de volgende dag tijdens verschillende rituele
handelingen door wel 20 strijders met grote bijlen, onder aanhoudend slaan op
de kundu en garamuts, en gezang aan barrels geslagen. Deze kano’s worden met
rituelen in gebruik genomen en ook weer met respect en rituelen ‘afgedankt’ na
soms wel 30 jaren van gebruik.
De kundu is het traditionele houten slaginstrument
van PNG. Van klein tot heel groot en gedecoreerd heeft het de vorm van een
smalle diabolo of overmaatse zandloper, bespannen met hagedissenhuid. De ritmes
zijn vaak regio gebonden en vrij complex. Er wordt veel muziek gemaakt op
bamboe fluiten, ratelende noten aan de enkels en schelpen. In de hooglanden
wordt gespeeld op keramische fluiten.
Het museum dat we bezoeken laat ons wederom
genieten van het verleden en heden, indrukwekkend hoor.
We bezoeken ook het parlementsgebouw in de stad.
Ik noem het ‘t parlementgebouw maar het parlement bestaat uit 108 leden waarvan
er maar 3 van de oppositie zijn. Zegt genoeg?!?
Ik heb al weer genoeg gezegd, tot de volgende
keer.
Augustus 2014
Coby
Wat heb ik weer genoten van jullie belevenissen. Werkelijk prachtige foto's en wat een mooie mensen daar.
BeantwoordenVerwijderenLieve groeten weer vanuit de Piushaven en tot een volgend bericht!