Onze mooring |
We liggen met zo’n 30 schepen in een cyclone-hole
voor het kleine stadje Savusavu. Tijdens het seizoen zou het hier een veilige
plek moeten zijn. Niet meer dan een brede kreek tussen het vaste land en een mangrove
eiland. De baai is groter maar door het eiland liggen de zeilboten beschut. Het
voornaamste is dat door de ligging geen golven worden opgebouwd bij harde wind.
De wind komt vaak van achter de berg. Niet alle boten zijn op dit moment
bewoond. Achter in de baai liggen er een aantal aan de steiger maar die zullen
waarschijnlijk ook nog aan een mooring komen te liggen. Dat is veiliger omdat
de winden in een cycloon alle kanten op kunnen draaien. Dan lig je toch achter
je anker of een mooring veiliger.
( moorings
zijn zware blokken of in de bodem geschroefde units met een lijn of ketting naar
het wateroppervlak met daaraan een boei om de lijn op the pikken en op de boot
te beleggen.)
Een aantal dagen geleden is een grote catamaran vóór
ons van de mooring gebroken en er vandoor gegaan. Met verschillende mensen kon
voorkomen worden dat er schade ontstond en verderop in de baai kon de boot
opnieuw worden belegd aan een andere mooring. Door deze ‘eenmans’ actie twijfelden
wij aan de houdbaarheid en lieten onze mooring door een duiker opnieuw checken.
Alles oké. Onze mooring is een van de sterkste en grootste en op de bodem
verzwaard door drie enorme motorblokken. Er heeft lange tijd een zeilschip van
50 ton aan gehangen. Drifter weegt 26 ton. De oude ketting zou al eerder
vervangen zijn door een nieuwe!
Woensdag 12-12-12 Dit is een
grappige datum. De lol gaat er snel vanaf want de weerkaarten en weerstations
laten zien dat zich een cycloon aan het ontwikkelen is die met grote
waarschijnlijkheid Fiji gaat raken of in ieder geval heel dichtbij overtrekt. Het
radionet in de ochtend gebracht door Curley wordt iedere ochtend om 8.30 uur
Fiji tijd uitgezonden. Hij is de plaatselijke weerman en heeft contact met
verschillende weerstations in de Pacific. Hij doet dit al meer dan 20 jaar en
is iedere dag te horen. Hij is onze goeroe wat betreft het voorspellen en
inschatten van de weersituaties. Al een week geleden gaf hij aan dat er zich misschien iets aan het
ontwikkelen was boven een bepaald gebied ten noord westen van Fiji wat zich
liet aanzien als een mogelijke te vormen cycloon. Dat het zich op díe plaats
aan het ontwikkelen was kon betekenen dat hij over Fiji zou komen. Alertheid
was dus geboden. Zijn vooruitziende blik klopte en hij bleek helaas gelijk te
hebben. Het cycloon seizoen is anderhalve maand oud!
Ravage in Samoa |
Arnold haalt met hulp van Heinz het grootzeil eraf
en stouwt het beneden in de boot. Beter is het om dat nu alvast te doen. Een
kale mast vangt minder wind.
Donderdag 13-12-12 Evan is de naam
van deze cycloon, vanaf nu officieel bevestigd. Curley geeft de track van Evan.
Trekt naar het oosten over Wallis en Futuna neemt aan grote en snelheid toe,
draait terug naar het oosten en noorden en vervolgt zijn track terug naar het
westen. De berichten kloppen! Wallis en Futuna wordt geraakt, dan Samoa. Evan
heeft veel schade veroorzaakt op Samoa en er zijn drie doden gevallen. Wallis
en Futuna krijgt de tweede aanval. Hij komt deze kant op!
Arnold checkt zelf de schakels aan de mooring die
het meest te lijden hebben van water en lucht in de boei. Deze zijn behoorlijk
aangetast door corrosie dus veel dunner geworden. Hoezo nieuwe ketting?
Helemaal niet eerder vervangen! Ook brengt Arnold dikkere lijnen aan en er
worden twee extra lijnen aan gebracht. De wieken van de windmolen gaan eraf. Verder
zal waarschijnlijk de buiskap, zonnedek en alles wat weg kan verwijderd worden
maar we wachten nog even de nieuwe ontwikkelingen af.
‘Elan’, de Duitse boot met Frank en Dorothy ligt
net achter ons en zij hebben besloten een paar dagen in een hotel te
verblijven. Dorothy is te zenuwachtig om aan boord te blijven. De Italianen met
hun dochtertje Sofia hebben waarschijnlijk ook een ander adres gevonden. Janet,
een Deense die voor ons ligt met haar grote catamaran gaat naar haar huis aan
land, samen met Peter van ‘Lady Nada’. Ian op ‘Cable's Length ll’ blijft op de
boot net als André van 'Symbiosis', Heinz en Sylvia van ‘Mambo’, Curley die er
ligt met zijn woonark, Jeff en José (een Nederlandse) en anderen die wij niet
zo goed kennen blijven aan boord of gaan elders deze orkaan uitzitten.
Vrijdag 14-12-12 Curley houdt ons via
het marifoonnet weer op de hoogte. Het ziet er niet goed uit! Van zondag op
maandag zal de cycloon Evan over Taviuni en Ovalau trekken, dus heel dichtbij ons.
Categorie 4 wordt genoemd. Windsnelheden van 150 knots worden genoemd. De
barometer zakt zondag op maandag tot 981. Vandaag halen Arnold en ik het
voorzeil van de rol af een ook dit zeil stouwen we beneden op. Alle losse
lijnen worden vast gezet. In het begin van de baai wordt een groot zeilschip
van 40 meter met drie masten met hoog water het strandje opgevaren van het
kleine eiland. Lijnen en
ankers worden belegd naar de palmbomen. Het grote schip dat beschutting zoekt
achter het eiland is een sinister gezicht. We worden met onze neus op de feiten
gedrukt dat het geen kattenpis is wat er gaat komen!
Morgen wordt ook onze mooring opnieuw gecheckt
door een duiker. Voor 30 dollar willen we meer zekerheid over de toestand onder
water, een second opinion.
Beneden in de boot begin ik op te ruimen en schoon
te maken. Ga eten inslaan en voor een paar dagen maattijden koken. Het is erg
warm en Arnold die buiten op het dek bezig is verbrand door de zon. Het is nauwelijks te geloven
dat er de komende dagen een cycloon over dit eiland zal gaan trekken. Alles lijkt
hier zo rustig! De plaatselijke radiostations berichtten vaker over de cycloon
en de hulp van God wordt ingeroepen.
Om 18.00 uur komen zeilers bijeen in de bar van de
Copra Shed Marina en velen zijn verontrust. Categorie 4 is wel echt een getal
om zenuwachtig van te worden ook al zijn er inmiddels geluiden dat Evan ten
noorden van ons voorbij zal trekken. We wachten af en zien morgen wel hoe het verder
gaat.
Ik schrijf dit stuk om 4 uur in de nacht van
vrijdag op zaterdag 14/15 december. Ik kan niet slapen en vandaar dat ik ben
gaan schrijven. Ik ben er niet gerust op.
Zaterdag 15-12-12 Het is 7 uur in de
morgen en er staat nauwelijks wind. De lucht is bedekt met dikke grijze wolken
en het regent een beetje. Toch probeert de zon er dunnetjes doorheen te komen. Om
9.00 uur ga ik naar de boot Mambo om te praten met Sylvia over de mogelijkheid
een kamer ergens te nemen, mocht Evan dichter het eiland naderen. Wij gaan
verder met de voorbereidingen als om 10.00 uur de duiker de mooring komt
checken. Goed dat hij dat deed omdat er geen zekeringen aan de harpsluitingen zaten.
De nieuwe inlichtingen over de track van Evan
stemmen ons meer optimistisch en voorlopig is een kamer in een hotel niet
nodig. Om 18.00 uur komen we deze dag weer allen bij de bar en de tv laat de
ravage in Samoa zien. Met een grote groep gaan we naar de Chinees en zijn
behoorlijk ontspannen.
Die neemt wel erg veel ruimte in..... |
Zondag 16-12-12 Ik slaap slecht maar
weet wat uurtjes mee te pikken. Uiteindelijk sta ik om 6 uur op. Buiten regent
het hard en de wind wordt sterker. Tijdens de buien en de windstoten ligt
Drifter langzaam te deinen. Zo dadelijk gaan we naar de laatste updates kijken.
Evan lijkt zijn track wat zuidelijker te nemen dus lijkt dichter ten noorden van ons
voorbij te trekken. Niet goed dus. Sylvia van Mambo heeft besloten om aan boord
te blijven en ik ga een kamer in het hotel delen met Elisa en haar dochtertje
van 1 jaar. Meer zeilers besluiten om in het hotel een kamer te nemen. Een
grote veerboot komt tussen de zeilboten door een beschutte plaats zoeken en
iedereen komt in actie om hem weg te krijgen. Helaas is de kapitein niet voor
rede vatbaar. Als hij losslaat en
de storm krijgt vat op hem is hij een groot gevaar voor de meeste zeilboten, de
situatie kan dan erg gevaarlijk worden. Om 20.00 neemt de wind aan kracht toe. De
ramen van de kamer rammelen in de sponningen bij de zware windstoten en wij
zien beneden in de baai de boten gieren achter hun moorings.
Van zondag op maandag 17-12-12 ‘’Het
is opmerkelijk dat Drifter zo rustig achter de mooring ligt,’’ dat is wat
Arnold mij nog kan doorgeven voordat het internet en de elektriciteit uitvallen. Het
blijkt hier in de baai mee te vallen.
Om 3 uur in de nacht hoor ik via de handradio Ian
van 'cable's Lenght ll' Arnold oproepen dat er een losgeslagen zeilboot op
Drifter afkomt. Na een uur kan Arnold weer aan de radio komen en vertelt de
anderen dat hij de los geslagen zeilboot van Drifter heeft los kunnen snijden.
Er is schade ontstaan, een raam is gebarsten en de zware reling is behoorlijk verbogen
maar voor alsnog valt het mee. Arnold voelde zich behoorlijk schuldig omdat de
boot nu drift en ook andere boten kan raken. De nachtwaker aan de kant heeft
wat later deze los geslagen boot vast kunnen maken aan de steigers. De boot
kwam als een wonder uit zichzelf het dok binnen varen. De naam? ‘Engel van de
zee’ in het Swahili. In de vroege ochtend zijn nog twee andere boten op drift
geraakt maar deze konden met man en macht op het nippertje verankerd worden.
Gelukkig geen verdere schade.
Noordelijk van dit eiland trekt Evan naar het westen en verder naar het zuiden. Viti Levu krijgt er behoorlijk van langs, Nadi, Lautoka en Port Denerau. De laatste
heeft geen marina meer, alle steigers zijn verdwenen en afgebroken. De cycloon
is vlak langs deze plaatsen gekomen en de schade is enorm. In VudaPoint, de
ronde marina waar wij vorig jaar lagen, is de schade aan de boten groot. Zelfs
bij de ingegraven zeilboten op de kant is er veel schade door drie enorme
bomen die uit de grond gerukt werden. De andere boten zijn constant op elkaar
geklapt en masten zijn in elkaar gaan zitten waardoor de schade groter werd. Van
de eilandengroep Yasawa’s hebben we nog niets gehoord! Daar moet de schade ook
enorm zijn. Ook overstromingen door hoge zeeën zijn een gevaar.
Maandag
17-12-2012 Het is 16.30 uur als het veilig is om terug te gaan naar Drifter
en Arnold. Het is toch al met al mee gevallen voor alle bewoners hier en de zeilers!
We weten dat het gevaar nog niet voorbij is voor de Yasawa’s en Mamanuca
eilanden en het vaste land van Viti Levu.
Wij hebben geen internet verbinding. De radio en
telefoon werken niet. In de stad geen elektra! En het drinkwater is niet meer
te vertrouwen. De vele slagregens blijven over ons heen trekken. Door
spanningen en slaapgebrek slapen we nu erg goed. ’s-Middags schijnt de zon weer…
The day after...... |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten